wtorek, 19 listopada 2013

Ciasto na świąteczne pierniczki-dojrzewające



Na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia postanowiłam upiec pierniczki z ciasta dojrzewającego. Do tej pory nigdy takich nie piekłam, chyba nawet nie próbowałam...
W moim domu nie ma na nie sprawdzonego od lat przepisu...
Jednak dla chcącego, nic trudnego,"poszperałam" w internecie i na jednym z blogów znalazłam najbardziej odpowiadający mi przepis.
Ciasto na pierniczki od wczoraj leżakuje w spiżarni i zostanie tam przez kilka najbliższych tygodni... Efekty mojej pracy zobaczycie na blogu kilka dni przed Świętami. Już nie mogę się doczekać:-)
A tym czasem zostawiam Wam  przepis i kilka zdjęć gotowego ciasta...



















Składniki:

  • 500 g miodu naturalnego
  • 2 niepełne szkl. cukru
  • 250 g masła
  • 1 kg i 1 szkl. mąki tortowej
  • 3 jajka
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 szkl. mleka
  • szczypta soli
  • 1 szkl. posiekanych orzechów włoskich
  • 100 g skórki pomarańczowej
  • 100 g rodzynek
  • 1 czubata łyżka ciemnego kakao
  • 1 opakowanie przyprawy do piernika

Miód, cukier i tłuszcz włożyć do garnka o grubym dnie, powoli podgrzewać, stale mieszając, aż wszystkie składniki dobrze się połączą. Następnie zdjąć garnek z ognia, dodać bakalie, przyprawy i dokładnie wymieszać.
Do dużej miski wrzucić: przesianą mąkę, jajka, sól, kakao i sodę rozpuszczoną w zimnym mleku-wymieszać. Po chwili dodać gorącą masę z tłuszczu, miodu i cukru, całość połączyć, początkowo drewnianą łyżką, później wyrobić ciasto dłońmi. Ciasto przełożyć do naczynia w którym będzie leżakować, przykryć lnianą ściereczką (powinno oddychać) i odstawić w chłodne miejsce.
C.d.n...:-)



8 komentarzy:

  1. mój tez już czeka na święta:) bardzo lubię pierniki:D

    OdpowiedzUsuń
  2. u mnie dojrzewa ciasto na piernik staropolskie, a to na pierniczki będzie 6.12. - taka tradycja ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja w piątek nastawiam moje ciasto na piernik staropolski, tez długo dojrzewający :) Pychotka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Skorzystam z Twojego przepisu, nigdy chyba nie jadłam takiego ciasta. Nawet na pewno nie jadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa jestem jak wyjdą:) też nigdy takich pierniczków nie jadłam

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja niestety jestem zbyt niecierpliwa;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja nie mam jakoś cierpliwości by robić takie ciasta. Choć rozważąm czy w tym roku nie pokusić się na spróbowania czegoś w tym stylu:)

    OdpowiedzUsuń